A diesel üzemanyagszűrő szerepe és típusai

Az üzemanyagszűrő minden diesel vagy benzines motor lényeges alkatrésze, amely kiszűri az üzemanyagból a port, a rozsdát, a szerves anyagokat és a vizet. De vajon miért olyan fontos az üzemanyagszűrő?

Korábban írtunk már arról, hogy egy modern diesel befecskendező nyílásának átmérője az emberi hajszál vastagságának csak körülbelül egy harmincad része! Egy ilyen vékony furatot azonban egészen apró üzemanyag szennyeződések el tudnak tömíteni. De még ha nem is tömődik el a furat, a közel 2000 atmoszférával átpréselt diesel üzemanyagban lévő legparányibb részecske is roncsolja a porlasztócsúcs érzékeny belső felületét. Ezt nevezik a szakmában abrazív kopásnak, amelynek eredménye a keresztmetszet megváltozása, a porlasztás hatásfokának romlása, nagyobb fogyasztás, kisebb motorteljesítmény.

Ezért egyre fontosabb az üzemanyagszűrő a diesel motorokban. Főként Magyarországon, ahol az üzemanyag minősége általában elmarad a környező országokban kaphatótól. Az üzemanyagszűrő biztosítja a diesel motor üzembiztonságát, védi a rendkívül érzékeny befecskendező rendszert és a porlasztócsúcsot.

Az üzemanyagszűrők típusai

1. Üzemanyagszűrő betét. Ezek általában egy különálló házban találhatóak, amelyek a motortérbe vannak szerelve. Karbantartásnál csak a betétet cseréli a szerviz.
2. Üzemanyag csereszűrő. Ennél a típusnál a ház és a szűrőbetét nem bontható szét, karbantartásnál az egészet cserélni kell.
3. Üzemanyag vezetékbe épített szűrő (ún. inline szűrő). Az üzemanyag vezetékbe építik be. A ház és a szűrőbetét ezeknél is egységes, a szerviz együtt cseréli.

Milyen az üzemanyagszűrők felépítése?

Az üzemanyagszűrő anyagának természetesen üzemanyag állónak kell lennie. Az üzemanyagszűrőkben alkalmazhatnak egyszeres vagy több fokozatú szűrést. Ez utóbbi esetben többféle anyagot alkalmaznak, amelyek egyre kisebb és kisebb szennyeződéseket szűrnek ki. A szűrőanyagok a következők lehetnek:

a. szita 50-200 mikron szűrőképességgel
b. filc 12-15 mikron szűrőképességgel
c. papír 2-12 mikron szűrőképességgel
d. papírtekercs 2-5 mikron szűrőképességgel

diesel üzemanyagszűrőket soros befecskendezés vagy common rail esetében is használnak. Betétként általában filc vagy papír szűrőközeget alkalmaznak a nagynyomású szivattyú típusától függően. A soros befecskendésű rendszerekben kisebb a nyomás, kevésbé érzékenyek, ezért ezekben általában filcszűrő található, amelyek hosszabb élettartamúak.

Common rail rendszerekben általában inkább a papírszűrők terjedtek el. Többször használnak előszűrésre filc betétet is.

A common rail rendszerekben a diesel üzemanyag szűrése mellett fontos feladat az üzemanyagban található víz leválasztása, hogy a nagynyomású szivattyút a korróziótól megvédje. A common rail rendszerben ugyanis a nagynyomású szivattyút a diesel üzemanyag keni.

Tehát: minél modernebb a motor, annál finomabb szűrő kell hozzá. Minél finomabb az üzemanyagszűrő, általában annál drágább. Ezért cserénél Ön is elképesztő szűrőárakat hallhat a szerviz részéről.

Van azonban mód arra, hogy a szűrőcsere költségét csökkentse. Kérjen árajánlatot tőlünk! A Royal Diesel Kft, járművének azonosítása után pontos árat ad Önnek a szükséges üzemanyagszűrő beszerzésére. Így jelentős összegeket tud megtakarítani!

Ha szeretné közvetlenül tőlünk megvásárolni az autójához való üzemanyagszűrőt, hívja ügyfélszolgálatunkat: