PDTDI vagy common rail diesel?

Ha az 1980-as években azt mondtuk volna valakinek, hogy 2013-ra az új autók 55-60%-a diesel lesz, akkor népiesen szólva körberöhögtek volna minket. Pedig ma már egyes autótípusokból benzines példány alig fordul elő.

Az 1980-as diesel motorok persze teljesen mások voltak.

Az akkori adagolós, füstölős, hangos diesel motorok helyett ma környezetbarát, erős, takarékos dieselek kerülnek a járművekbe. Mostani cikkünkben ezeket a modern diesel technológiákat, konkrétan a PDTDI és a common rail rendszert szeretnénk összehasonlítani.

A PDTDI diesel rendszer

Az 1990-es évek második felétől a VW csoport kifejlesztette az adagoló fúvókás turbó diesel injektoros rendszert. Mára a felmérések szerint Európában több mint 10 millió PDTDI diesel autó jár az utakon.

Maga a PD betűk az adagoló-porlasztó egységre utalnak (Pumpe-Düse). Ez ennek a diesel rendszernek a lelke. Az adagoló porlasztó biztosítja a megfelelő diesel üzemanyag nyomást, és juttatja be azt az égéstérbe. A PD kombinált hajtású: mechanikusan a vezérmű tengely, elektronikusan a motorvezérlő egység hajtja meg. A maximálisan 2000 báros üzemi nyomás ebben a rendszerben csak a PD elem belsejében alakul ki.

Bár a PDTDI rendszer megbízható konstrukció mégis csak a VW csoport járműveiben terjedt el. Ennek oka az, hogy a common rail rendszer folyamatos technológiai fejlesztések után több előnyt biztosít kevesebb hátrány mellett.

A common rail, avagy közös nyomócsöves megoldás

Az eredetileg Fiat által kifejlesztett common rail rendszert mára szinte az összes gyártó átvette, és több féle elgondolás alapján fejlesztette tovább. A ma eladott dieselek 90 százaléka common rail rendszerű. A TDCi, CDI, DCI, CDTI, CRDI, HDI megjelölések valójában mind common rail rendszerre utalnak. A common rail változatok legismertebb fejlesztői és gyártói a Bosch, Siemens, Delphi, Denso. Az ő rendszereiket használják a gépjárművek több mint 90%-ban.

A PDTDI és a common rail diesel között a legfontosabb különbség az üzemanyag nyomás létrehozásában és szabályozásában van. A common rail egy közös nagynyomású szivattyúval hozza létre az üzemanyag nyomást, míg a PDTDI hengerenként valósítja meg. A PDTDI rendszerben nem szabályozható pontosan az üzemanyag befecskendezési nyomása, ezzel szemben a common rail diesel esetében tág határok között, és pontosan szabályozható az aktuális terhelésnek megfelelően.

Akkor PDTDI vagy common rail?

Akadémikus kérdés azt feszegetni, hogy a PDTDI vagy a common rail rendszer előnyösebb-e, hiszen nincs olyan autó márka, aminél választani lehetne a két technológia között. De nem is kell feltétlen választani. A két technikának megvannak az előnyei és hátrányai is.

Egy azonban biztos. Akár PDTDI, akár common rail diesel kerül az autóba, előbb utóbb javítani kell.

Ezért akár PDTDI, akár common rail rendszer van az autójában, ha szervize megmondja, hogy pontosan milyen alkatrészre van szüksége, hívjon minket! Járművének azonosítása után máris pontos árat tudunk mondani Önnek a szükséges diesel alkatrész beszerzésére. Meg fogja látni, hogy ezzel igen jelentős összeget tud megtakarítani!

Ha szeretné közvetlenül tőlünk megvásárolni az autójához való PDTDI vagy common rail alkatrészt, hívja ügyfélszolgálatunkat a +36 1 353 9106 vagy a +36 70 455 2064 telefonszámon.